Surdegspannkakor – ja det är en grej – och ja – det är supergott! Råkar du ha för mycket surdeg hemma? Ingen fara – använd överskottet i t ex pannkakssmet!
Det smakar egentligen inte jättemycket utan ger en lite segare konsistens på smeten och jag upplevde att de var mycket lättare att vända i pannan!
Så här adderar jag surdeg till mitt standardrecept på pannkakor:
4 dl mjöl (oftast en blandning av 2 dl vetemjöl och 2 dl rågsikt eller grahamsmjöl)
4 + 4 dl mjölk
1 dl surdegsavhäll (dvs ej nymatad surdeg utan det du häller bort från burken innan du matar det som är kvar i burken)
2 ägg
1 msk strösocker
En nypa salt
Lite vaniljpulver
För att undvika klumpar i smeten brukar jag blanda mjöl, socker, vaniljpulver och salt med hälften av mjölken (4 dl) till en trögflytande smet först. Då är det lätt att vispa bort eventuella mjölklumpar. Tillsätt sen ägg och surdeg och blanda. Sen åker resten av mjölken i och då får smeten sin rätta, lena konsistens.
Låt den smeten stå minst en timme i kylen. Den kan även med fördel stå över natten!
Stek i kokosolja för extra frasiga kanter!










































